Programski prioritet: PA 5. Bolje upravljanje u programskom području Južnog Jadrana
Specifični cilj 5.1: Unaprjeđenje efikasne javne uprave jačanjem pravne i administrativne saradnje i saradnje između građana, aktera civilnog društva i institucija, posebno u cilju rješavanja pravnih i drugih prepreka u pograničnim regijama
Trajanje: 54 mjeseca 01/07/2023 – 31/12/2027
Ukupna vrijednost projekta iznosi 4.498.540,98 EUR (uključujući EU doprinos i obavezno nacionalno ko-finansiranje koje se obezbjeđuje od strane svakog projektnog partnera), dok je vrijednost projekta za potrebe Ministarstva evropskih poslova 280.476,00 EUR.
Sažetak projekta: Strateški projekat o dobrom upravljanju ima za cilj povećanje efikasnosti partnera u javnoj upravi u odgovaranju na potrebe građana i teritorije. U tom smislu, namjera je da se razvije niz intervencija koje poboljšavaju:
a) efikasnost i kvalitet javnih usluga koje se pružaju kroz pojednostavljene procedure i alate digitalizacije,
b) vještine i kapacitete javnih uprava u upravljanju procesima/alatima digitalizacije i koheziju EU mehanizama politike, posebno u smislu programiranja/upravljanja različitim fondovima za bolji uticaj na teritorije.
Predviđena su dva specifična cilja:
1) stvaranje neophodnih uslova za praćenje i podršku javnoj upravi u procesu osnaživanja i unapređenja efikasnosti usluga koje se pružaju;
2) osnaživanje/unapređenje ljudskog kapitala u javnoj upravi, kroz sticanje digitalnih vještina, kao i unapređenja znanja o kohezionoj politici EU, programiranju/upravljanju fondovima.
Prvi specifični cilj će se postići kroz definisanje strateškog okvira kao i specifičnih operativnih planova za unapređenje digitalnih veština; sprovođenje pilot akcija za implementaciju specifičnih IT alata, koji odgovaraju na teritorijalne potrebe; stvaranje multifunkcionalnog huba, pružajući neophodnu podršku u smislu transfera znanja o pitanjima koja se bave projektom, kako kroz platformu za umrežavanje, tako i prekograničnu radnu grupu koja pruža adekvatnu ekspertizu.
Drugi specifični cilj će se postići kroz aktivnosti izgradnje kapaciteta u cilju poboljšanja vještina zaposlenih u javnoj upravi, fokusirajući se kako na digitalne kompetencije, tako i na kohezijsku politiku EU, programiranje/upravljanje ESI fondovima, kako u perspektivi osnaživanja tako i pojednostavljivanja procesa, te učešća u projektima i unapređenja procesa pristupanja za Albaniju i Crnu Goru.
Partneri:
- LP: Regija Pulja, Italija (Odjeljenje za ekonomski razvoj – Sektor digitalne transformacije);
- PP: Regija Molize, Italija (Odeljenje predsjedništva regionalne vlade/Evropska služba za teritorijalnu saradnju);
- PP: Državna agencija za strateško programiranje i koordinaciju pomoći (SASPAC), Albanija;
- PP: Ministarstvo finansija Crne Gore;
- PP: Ministarstvo evropskih poslova Crne Gore.
Cilj projekta: Unapređenje upravljanja i digitalizacije u javnoj upravi
U okviru propisa EU za period 2021-2027, uvedeno je upravljanje kao novi ključni element, što predstavlja dodatni izazov za teritorijalne partnere u programskoj oblasti. Iako su javne uprave već započele proces unapređenja administrativnih procedura, postoje značajne razlike u brzini i načinu njihovog sprovođenja. Dvije ključne oblasti koje ostaju u fokusu su: 1. potreba za bržim i efikasnijim upravljanjem podacimauz ubrzanu digitalizaciju, kako bi se poboljšala usluga građanima i 2. potreba za dubljim razumijevanjem EU pravila, procedura i alata, koji omogućavaju bolje korišćenje fondova i pružaju veću korist za teritorijalne i lokalne vlasti, posebno u kontekstu procesa pristupanja Albanije i Crne Gore.
Ključna komponenta projekta biće digitalna tranzicija i pojednostavljenje administrativnih procesa, kao i razvoj novih vještina. Projektne aktivnosti će se realizovati kroz različite pravce djelovanja koji se međusobno nadopunjuju.
Upravljanje projektom
Vodeći partner (LP) je odgovoran za upravljanje projektom, koordinaciju odnosa među partnerima i internu komunikaciju. Za postizanje očekivanih rezultata i ishoda biće uspostavljen Upravni odbor (UO), koji će se sastojati od jednog punopravnog člana i jednog zamjenika člana za svakog partnera. Upravni odbor će na svom prvom sastanku usvojiti poslovnik koji definiše principe i pravila za implementaciju i upravljanje projektom. Odluke u okviru UO donosiće se konsenzusom, a sastanci će se održavati najmanje svakih šest meseci, uz mogućnost online sastanaka. UO će pratiti i validirati sprovedene aktivnosti, finansijski status projekta i kvalitet periodičnih izvještaja.
Ciljne grupe
Glavne ciljne grupe WP3 su lokalne vlasti i javne administracije u tri partnerske zemlje, Italija, Albanija i Crna Gora. Ove grupe obuhvataju službenike na opštinskom I regionalnom nivou, odgovorne za pružanje administrativnih usluga, upravljanje projektima finansiranih od strane EU, digitalnu transformaciju I administrativnu modernizaciju. Procjene su da će nekoliko stotina službenika javne uprave imati direktnu korist od aktivnosti izgradnje kapaciteta i osnaživanja planiranih u okviru WP3.
Ključne aktivnosti projekta
- Multifunctional Hub za institucionalno osnaživanje i umrežavanje
Multifunctional Hub će pružiti platformu za umrežavanje i razmjenu znanja, usmjerenu na osnaživanje javnih institucija i drugih zainteresovanih strana. Centar će imati dvostruku funkciju:
- Platforma za umrežavanje – Ova platforma će omogućiti partnerima i zainteresovanim stranama pristup specifičnoj podršci u oblasti znanja, najboljih praksi, politika, obuke i izgradnje kapaciteta. Platforma će biti dostupna u obliku otvorenog koda, uz podršku nacionalnih agencija i univerziteta sa specifičnom ekspertizom. Biće direktno povezana sa radnim paketima WP2 i WP3.
- Radna grupa – Sastavljena od partnera i stručnjaka, ova radna grupa pružiće prilagođenu podršku dionicima u vezi sa temama koje se obrađuju u projektu.
Ciljna grupa ove aktivnosti uključuje partnere, saradnike i lokalne vlasti koje će direktno učestvovati u korišćenju platforme za e-učenje i umrežavanje, kao i u obezbjeđivanju prilagođene podrške kroz radnu grupu.
Ishod: Multifunkcionalni centar će omogućiti stvaranje mreže partnera i zainteresovanih strana, pružajući im specifičnu podršku u vidu znanja o politikama, pravilima, najboljim praksama, obukama i izgradnji kapaciteta. Takođe, radna grupa će pružiti specifičan transfer znanja, čime će osigurati održivost procesa osnaživanja i primjene novih veština i alata.
2. Procesi i alati digitalizacije u perspektivi postupaka pristupanja EU
Ovaj set aktivnost ima za cilj da unaprijedi administrativne procese i pojednostavi procedure u javnim upravama, posebno kroz upotrebu IT alata koji će biti usklađeni sa zajedničkim strateškim modelom i operativnim planovima partnera. Tokom prve faze, biće izvršena analiza trenutnog stanja, nakon čega će biti razvijen zajednički strateški model. Na osnovu ovog modela, svaki partner će definisati svoj operativni plan za unapređenje digitalnih veština i pojednostavljenje procesa. Pilot akcije će omogućiti testiranje novih IT alata i unapređenje protoka informacija, čime će se poboljšati kvalitet javnih usluga. Cilj komunikacijskih aktivnosti u ovom paketu je promocija dobrih praksi i njihovo uključivanje u regionalne programe, nacionalne politike i širi krug zainteresovanih strana. Partneri će organizovati posebne komunikacijske aktivnosti, kako bi promovisali digitalizaciju i pojednostavljenje administrativnih procesa.
3. Osnaživanje i izgradnja kapaciteta
Treći radni paket se fokusira na poboljšanje vještina partnera i zainteresovanih strana, sa posebnim akcentom na lokalne vlasti. Osnaživanje kapaciteta je ključni element za kvalifikaciju osoblja, a cilj je sticanje i unapređenje vještina u oblasti digitalizacije i znanja neophodnih za efikasno pružanje usluga. Takođe, cilj je poboljšati učešće u EU programima i projektima, čime će se povećati uticaj EU finansiranja na teritorije partnera.
Aktivnosti u ovom paketu će biti posebno usmjerene na unapređenje procesa pridruživanja i učešća u proces usaglašavanja pravne tekovine, posebno za partnere iz Albanije i Crne Gore. Izgradnja kapaciteta biće podržana kroz Multifunctional Hub, koji će biti ključan za implementaciju ovih aktivnosti i biće komplementaran sa aktivnostima iz drugog radnog paketa. Obzirom na stratešku važnost osnaživanja, predviđen je Memorandum o razumijevanju koji će omogućiti postprojektni razvoj aktivnosti izgradnje kapaciteta i širu primjenu stečenih znanja i vještina.
Rezultati projekta:
- Prekogranična saradnja nakon završetka projekta
Projektni partneri će obezbijediti dugoročnu prekograničnu saradnju nakon završetka projekta kroz ostvarene rezultate. Svi rezultati projekta su zamišljeni kao strateški alati koje će partneri koristiti i održavati i nakon završetka projekta. Ključni element za postizanje ciljeva projekta su vještine osnaživanja i strateška podrška koju pruža Multifuncional Hub, kroz e-platformu za učenje i transfer znanja. Ova platforma će omogućiti partnerima dalji razvoj saradnje, aktivnosti izgradnje kapaciteta, umrežavanja i širenja oblasti djelovanja. Za efektivno dugotrajno angažovanje partnera predviđen je Memorandum o razumijevanju.
- Zajedničke strategije i akcioni planovi
Doprinos indikatoru RCR79 će biti postignut kroz integrisane aktivnosti koje rezultiraju:
-
-
- O.1.1 Multifunctional Hub: Strateški alat za podršku procesu osnaživanja partnera i korisnika, kao mreže za pružanje specifične podrške u oblasti prenosa znanja i izgradnje kapaciteta.
- O.2.1 Zajednički strateški model (JSM): Model koji ističe zahtjeve za upravljanje digitalnim procesima i administrativnim pojednostavljenjima, koji će se implementirati kroz specifične Operativne planove za efikasnu isporuku digitalnih usluga.
- O.2.2 Pilot akcije i set IT alata: Razvijeni strateški pristup za digitalnu tranziciju i administrativne procese kroz eksperimentalno okruženje, što će dovesti do stvaranja digitalnog alata u korist partnera, direktnih korisnika i građana
-
MINISTARSTVO EVROPSKIH POSLOVA