Podoblasti?
Podoblasti u okviru poglavlja 22 su:
- Zakonodavni okvir
- Institucionalni okvir
- Administrativni kapaciteti
- Programiranje
- Praćenje i procjena
- Finansijsko upravljanje i kontrola
Kada je otvoreno poglavlje?
Pregovačko poglavlje 22 – Regionalna politika i koordinacija strukturnih instrumenata zvanično je otvoreno 20. juna 2017. godine.
Mjerila za zatvaranje?
I Crna Gora pokazuje zadovoljavajući nivo implementacije sredstava pretpristupne podrške EU u Crnoj Gori odobrenih za indirektno upravljanje, naročito za komponente i oblasti relevantne za buduće sprovođenje fondova ESI.
II Crna Gora dostavlja Komisiji napredni i sveobuhvatni Nacrt sporazuma o partnerstvu (Partnership Agreement, PA) koji sadrži definisane načine na koji Crna Gora planira da obezbijedi usaglašenost sa strategijom EU za pametan, održiv i inkluzivni rast. odabrane tematske ciljeve i glavne očekivane rezultate za svaki od ESI fondova. Nacrt PA će sadržavati okvirne pokazatelje planiranog Operativnog programa, uključujući i izvore finansiranja, kao i izvještaj o procjeni ispunjenosti primjenljivih ex-ante preduslova.
III Crna Gora priprema i dostavlja detaljan plan i raspored aktivnosti za završetak Sporazuma o partnerstvu i za pripremu i završetak operativnih programa. Ovaj plan treba sadržavati informacije o tome kako i na kom nivou Crna Gora namjerava organizovati proces programiranja, kao i precizan opis ulaga i zadataka svih uključenih institucija na nacionalnom i na lokalnom nivou.
IV Crna Gora uspostavlja institucionalni okvir za sprovođenje kohezione politike EU, uključujući i formalno određivanje institucionalnih struktura (s definisanim zadacima i odgovornostima) za upravljanje operativnim programom. Ovo se odnosi na upravljačko tijelo, tijelo ovlašćeno za ovjeravanje i revizorsko tijelo, kao i na posrednička tijela gdje je to prikladno i već identifikovano. Potrebno je obezbijediti adekvatno odvajanje funkcija između relevantnih institucija.
V Crna Gora usvaja pojedinačne strategije razvoja za ključna tijela koja će biti uključena u upravljanje/sprovođenje sredstava iz ESI fondova (uključujući analize prednosti, slabosti, mogućnosti i prijetnji, procjene potreba za obukama, planove zapošljavanja i sprovođenja obuka za jačanje kapaciteta), kao i sveobuhvatnu strategiju institucionalnog razvoja i izgradnje kapaciteta, na osnovu adekvatne procjene rizika za sva uključena tijela (uključujući i korisnike gdje su već identifikovani).
VI Crna Gora dostavlja Komisiji detaljan plan i raspored u vezi s uspostavljanjem sistema za nadgledanje i ocjenjivanje, uključujući uspostavljanje elektronskog informacionog sistema za upravljanje i nadgledanje (MIS).
Koje su aktivnosti u narednom periodu?
Aktivnosti u narednom periodu biće prije svega usmjerene na ispunjavanje šest završnih mjerila koja uključuju redovno praćenje stepena ugovorenih i isplaćenih sredstava u okviru IPA programa, uspostavljanje principa partnerstva, pripremu relevantnih planova i operativnih programa, uspostavljanje institucionalnog okvira, jačanje administrativnih kapaciteta, te pripremu za uspostavljanje MIS-a.
Institucije /organizacije koje učestvuju u pregovaračkoj grupi?
Odluka o izmjeni odluke o obrazovanju pregovaračke radne grupe za pripremu i vođenje pregovora o pristupanju Crne Gore Evropskoj uniji za oblast pravne tekovine Evropske unije koja se odnosi na pregovaračko poglavlje 22 – Regionalna politika i koordinacija strukturnih instrumenata donijeta je na sjednici Vlade 31. VII 2025 (Sl. list CG broj 88/25 od 5.VIII 2025). Ova pregovaračka radna grupa ima 38 članova, uključujući šefa, zamjenicu šefa i sekretarku PRG.
Institucije koje učestvuju u radu pregovaračke radne grupe pored Ministarstva evropskih poslova su: Ministarstvo finansija, Ministarstvo ekologije, prostornog planiranja i urbanizma, Ministarstvo rada i socijalnog staranja, Ministarstvo ekonomskog razvoja, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Ministarstvo ljudskih i manjinskih prava, Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija, Ministarstvo regionalno-investicionog razvoja i saradnje sa nevladinim organizacijama, Ministarstvo javnih radova, Ministarstvo javne uprave, Revizorsko tijelo, Zajednica opština Crne Gore, Zavod za zapošljavanje Crne Gore, Agencija za zaštitu konkurencije, Razvojna banka Crne Gore, Fond za inovacije Crne Gore, Uprava za statistiku, NVO Asocijacija za demokratski prosperitet – ZID i NVO Mreža za evropske politike – MASTER.
Koja je korist za Crnu Goru od ovog poglavlja?
Sprovođenjem evropskog zakonodavstva i politike koja se tiče ovog poglavlja Crna Gora će nakon članstva u EU biti u mogućnosti da koristi evropske strukturne i investicione fondove u iznosu koji je oko 6-10 puta veći nego u periodu prije članstva, a sve s ciljem da Crna Gora unaprijedi infrastrukturu, konkurentnost ekonomije, ljudske resurse, kvalitet života građana i postane bolje povezana s ostatkom Evropske unije.